12 مارس 2024- پیشرفت در درک بیولوژی اساسی در پشت علل رتینوپاتی دیابتی می تواند پیامدهای درمانی بالقوه ای در آینده داشته باشد. مقاله ای که اخیرا توسط تیم چشم پزشکی آزمایشی در موسسه التهاب و پیری در ژورنال Nature Communications منتشر شده است، مکانیسم های مسبب آسیب چشمی را در میان حدود 80 درصد از افرادی که برای چندین دهه دیابت داشته اند، روشن کرد.

رتینوپاتی دیابتی، یکی از عوارض دیابت است که در نتیجه ی سطح بالای قند خون به شبکیه که در پشت چشم قرار دارد، آسیب می رساند. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد می تواند باعث نابینایی شود، بنابراین معاینات منظم چشم با مردمک متسع برای افراد دیابتی مهم است.

دکتر خوزه رومرو هومبربوئنو که این تحقیقات را در مؤسسه التهاب و پیری دانشگاه بیرمنگام رهبری کرد، اظهار داشت: از آنجایی که در حال حاضر نمی توان از شروع رتینوپاتی دیابتی پیشگیری کرد، نیاز فوری به توسعه درمان های ایمن و مؤثر برای مدیریت زودهنگام این عارضه وجود دارد. تحقیقات ما با کشف مکانیسم‌های پشت آسیب ناشی از رتینوپاتی دیابتی، تا حدودی به انجام آن کمک می‌کند.

تعویض باتری های چشم

بدن انسان برای کار کردن به انرژی نیاز دارد. این انرژی توسط باتری‌های کوچک درون سلول‌ها به نام "میتوکندری" تولید می‌شود. در افراد سالم، سلولها میتوکندری‌های آسیب‌دیده ی خود را حذف و به سرعت با میتوکندری‌های جدید جایگزین می کنند، کمی شبیه جایگزینی یک باتری ناکارآمد. این باعث می شود بدن از جمله اعصاب، رگ های خونی و سیستم ایمنی به خوبی کار کنند.با این حال، در دیابت، این روند جایگزینی میتوکندری مختل می شود. در نتیجه، میتوکندری‌های آسیب‌دیده در شبکیه چشم افراد دیابتی انباشته می‌شوند و با ایجاد آسیب‌های التهابی و عصبی، آن‌ها را در معرض خطر نابینایی قرار می‌دهند.

محققان از نمونه‌های شبکیه از اهداکنندگان دیابتی و مدل‌های ابتکاری موش برای بررسی چرایی اختلال در گردش میتوکندری در رتینوپاتی دیابتی استفاده کردند و گزارش دادند که ارتباط بیش از حد در شبکیه مقصر است. با تقلید از این فرآیند در سلول های شبکیه، آنها همچنین یک پلت فرم کشف دارویی ایجاد کردند که نشان می دهد دارویی به نام Kinetin Riboside ممکن است قادر به فعال سازی مجدد فرآیند جایگزینی میتوکندری ها برای بهبود عملکرد آنها در دیابت باشد.

مطالعات اولیه بر روی موش ها نشان داده است که این دارو پتانسیل جلوگیری از زوال عصبی در شبکیه را دارد. تحقیقات بیشتر برای یافتن اینکه آیا این دارو می تواند پتانسیلی برای درمان بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی داشته باشد، مفید خواهد بود.

طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، حدود 537 میلیون نفر در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند، پیش بینی می شود که این رقم در دهه های آینده به سرعت افزایش یابد. دیابت وضعیتی است که در آن سطح قند خون بیماران بسیار بالا است، زیرا نمی توانند انسولین کافی تولید کنند یا انسولینی که بدن آنها می سازد، به اندازه ی کافی مؤثر نیست.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-biology-eye-complications-diabetes.html